Kolmas viikko

24.5 15 aamu 190 kilometriä ( yhteensä 781 kilometriä )

Olin päättänyt, että pyöräilen Meri-Porista kertaheitolla Turkuun. Tämä olisi pisin pyöräretkilläni tekemäni matka ja se pistäisi edellisen ennätyksen uusiksi, joka oli 175 kilometriä. Nyt minulla olisi kuitenkin paljon raskaampi paino kannettavana, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla onko minun mahdollista taittaa tuota matkaa. 

Lähdimme liikkeelle camping alueelta kello 11.40 ja otimme kilometrit vastaan todella rennosti. Minun oli pysähdyttävä Porissa jälleen pumppuostoksille, koska edellinen oli hävinnyt jonnekkin. Löysin paikanpäälle pyöräliikkeeseen pienen etsimisen jälkeen ja sain jälleen pumpun hommattua.
Nyt jatkoin turvallisemmin mielin eteenpäin ja pysähdyin syömään valmista ruokaa, jotta minulla ei tuhlaantuisi aikaa ruoan laittoon. Otin syönnin jälkeen vielä pitkän kahvitauon, jonka jälkeen olimme valmiita varsinaiseen koitokseen. 

Ilta kääntyi yöksi ja minulla ei ollut vielä hymy hyytynyt. Kami pisti jossain vaiheessa nukkumaan kärryyn, mutta kävi hereillä kun kuulimme äänen mitä ainakaan minä en ollut ennen kuullut. Kun pyörittelin päätä, niin erään ladon alta pellonreunalla alkoi nousemaan esiin ketun poikasia. En ollut nähnyt niitä ennen livenä ja niinpä tuossa hetkessä oli vietettävä vähän aikaa.


Loppumatkasta kipu alkoi olemaan joka puolella minun kehossa sietämätön, mutta en siltikään halunnut antaa periksi. Turussa oli täysi aamuruuhka päällä, kun pääsimme sinne. Minun oli hörpättävä keskustassa aamukahvit, jotta jaksoin viedä meidät perille Suvituuleen Aivoliiton toimistolle.



25.5 16 aamu ( ns. lepopäivä )

Olin perillä Suvituulessa noin kahdeksan aikaan aamulla ja 190 kilometrin jälkeen. Olin enemmän kuin aivan lopussa. Pääsin heti aamupalalle, jonka jälkeen kävin tunnin unessa. Kun tästä unesta heräsin, niin en ollut enää mistään asiasta varma, koska olo oli niin sekava.

26.5 17 aamu ( ns. lepopäivä )

Päivä oli melkoista pyöritystä, kun jouduin aamutoimien jälkeen heti toimittajien vietäväksi. Tämän jälkeen minun vielä piti mennä tilaisuuteen, jossa minua pystyi tulla kuulemaan. 
Kun saavuin huoneeseen, missä kaikki olivat, niin he antoivat minulle aplodit. Ne tulivat minulle aivan yllätyksenä, jonka aikana sisälläni tapahtui jotain. 
Voi sanoa, että ensimmäistä kertaa tunsin sen, että kaikki ne alkuvalmistelu mitä oli tehty koko viime talvi ja kaikki raataminen pyöräillessä oli välittänyt sitä viestiä, mitä kampanjalla on yritetty antaa. Mieleeni nousi myös muistot siitä, että mistä minä olin ponnistanut ylöspäin ja minkä työn olin tehnyt sen eteen. Kaikki ajatusten sinkoilut pääni sisällä nostatti minulle tunteet pintaan ja minun täytyi keräillä hetki itseäni, ennen kuin sain taas sanoja suusta ulos. 

Lopun päivää jouduin jo tekemään valmisteluja sen eteen, että matkassani alkoi nyt uusi vaihe. Olin lähdössä Ruotsin puolelle ja siitä edelleen Norjaan. Turusta lähetin kotiini kaiken sellaisen mihin en ollut matkan aikana koskenut.



27.5 18 aamu 10 kilometriä ( yhteensä 791 kilometriä )

Minulla lähti laiva Ruotsiin 20.55. Tiesin, että perjantai-ilta laivamatkalle ei olisi välttämättä se paras vaihtoehto, mutta en kuitenkaan osannut odottaa minkälainen karnevaali siellä meitä odotti.

Päivä sujui rennoissa merkeissä Suvituulessa ja minulla ei ollut tälle päivää muuta sovittua menoa kuin se, että tapaisin miehen, johon tutustuin viime kesän pyöräretkellä ja hänen mukana olisi myös hänen vaimo sekä hänen lapsi. 
Tälle kaverille ei voi nostaa muuta kuin hattua! Silloin kun tapasin hänet, niin hän oli pyöräilemässä kolmivaihteisella ja 20 tuumaisella pyörällä Turusta Nordkapp:iin!

Vietimme heidän kanssaan mukavan hetken, mutta jouduimme sen jättämään hieman kesken, koska Kamin ja minun piti alkaa tekemään lähtöä laivalle. Sitä ennen jätin vielä hyvästit Suvituulen porukalle.
Pääsimme nousemaan paattiin turvallisesti ja sen jälkeen kun olin käynyt syömässä laivan ravintolassa, niin aloimme nukkumaan. 


28.5 19 aamu 21 kilometriä ( yhteensä 812 kilometriä )

Kun olimme käyneet unessa, niin sillä välin naapurihytissä oli saatu hyvä humala päälle. Ovet alkoivat paukkumaan ja karaoke raikaamaan. Emme saaneet enää tämän jälkeen nukuttua ja jopa Kami, joka ei herkästä hätkähdä oli tilanteesta hämillään. Hän vain hakeutui minun viereen, jotta tuntisi olonsa jokseenkin turvalliseksi. 

Voi sanoa, että olin suorastaan onnellinen kun laivan herätyskello soi ja tiesin kohta pääseväni karkuun tuota meteliä. Kävin ostamassa aamukahvin, jonka jälkeen käytin Kamia kannella koirien tekonurtsilla. Tämän jälkeen heitin hytissä pari pyörälaukkua olalle ja lähdin etsimään tietä autokannelle.

Minulla oli aiemmin suunnitelmissa tutkia Tukholman vanhaa kaupunkia, mutta en jaksanut siihen panostaa, koska väsymys alkoi viemään voiton. Suuntasimme Tukholman laitamille paikkaan, minne meille oli sovittu jo aiemmin Sundom:in kylässä yöpaikka. 
Ilta kului rattoisasti syöden ja jutellen, tosin minä myös kuuntelin paljon, koska en puhu sanaakaan ruotsin kieltä. Syömässä oli myös kyseisen talon omistajan pojat, joista toinen tarjosi minulle yöpaikan Bro:sta. 


29.5 20 aamu 30 kilometriä ( yhteensä 842 kilometriä )

Minulla ei ollut edessä pitkä pyöräilymatka, mutta vieraassa paikassa sain siihen aikaa kulumaan hyvän tovin. Kuljin alueiden läpi missä hevoset kirmasivat pellolla ja lehmät märehtivät omissa oloissaan. Olin tullut maaseudulle, vaikka sitä en vielä älynytkään, koska minun silmissä maaseutu on sellaista mitä Suomessa on ja täällä se näytti erilaiselta.

Kun saavuin perille, niin pääsin jälleen hyvin katettuun ruokapöytään, jossa sain nautiskella herkullisen päivällisen. Menimme ruokahetken jälkeen korjaamaan minun pyörää, jonka takajarrun levy oli taas ottanut osuman ja vaikutti olevan vähän vinossa. 
Koetimme taivutella hieman levyä niin, että se ei koskettaisi enää yhdestä kohti jarrupalaan. Ongelmaa koetin myös korjata säätämällä jarruja, mutta turhaan. Saimme kuitenkin takajarrun toimimaan paremmin, kuin mitä se oli tullessa.

Lähdimme tämän jälkeen vielä iltakävelylle läheiseen ympäristöön. Kuljimme alueilla, jotka huokuivat historiaa. Kävelimme vanhan tiilitehtaan alueiden lävitse, jossa oli vielä nähtävillä sen vanhoja rakennuksia. Kävelimme myös suuren golfkentän lävitse, jonka tilalla oli ennen ollut suuri tila ja tilan kartano toimi nykyään golfkerhona. 



30.5 21 aamu 23 kilometriä ( yhteensä 865 kilometriä )

Istahdin majapaikkani terassille tekemään tietokonehommia ennen lähtöä. Juuri kun olin pääsemässä pyörän selkään, niin minulle soitettiin STV:n uutisista. Toimittaja halusi tehdä minusta jutun ja tarjosi samalla myös mahdollisuutta tulla heidän luokse yöpymään. 
Tarjous alkoi kuulostamaan houkuttavalta, koska siellä oli kuulemma hyvät puitteen pyörän korjaamiseen ja päätin ottaa suunnan sinne.

Kuljin kohti Bålsta:n maaseutua ja kun minulla oli matkaa enää kymmenen kilometriä, niin GPS ohjasi minut maisemareitille. Täällä ihmettelin sitä, miten talot oli sijoitettu kiinni tiehen ja oli rakennettu hyvin lähelle toisia. Paikat näytti niin kuin olisi ollut ennemmin kyläyhteisöjä, kuin itsenäisiä maataloja. 

Saavuin perheen luokse, jolla oli paljon samoja intressejä mitä minulla ja ilta meni todella nopeasti jutellen. Tästä tapaamisesta minulle jäi todella lämpimät muistot ja toivon, että minulla tulisi vielä joskus mahdollisuus tavata heidät uudestaan!










Kommentit

Suositut tekstit